Schrijftrainingen

Compacte en praktijkgerichte trainingen voor wie zijn schrijfvaardigheid wil opvoeren. Soms intensief, maar steeds leerzaam en vol energie en altijd direct toepasbaar in je eigen dagelijkse praktijk. Voor professionals net zo goed als voor selfmade tekstverwerkers of schrijvers in de dop.

Niet wat je zoekt? Kijk dan eens bij Communicatie, Journalistiek of Ondernemen


Communicatief schrijven

Niet alleen voor de communicatiespecialist, maar eigenlijk voor iedereen die dagelijks beroepsmatig in woord en beeld communiceert. Dan gaat het om het overbrengen van informatie bijvoorbeeld via internet of intranet, social media, nieuwsbrief, bedrijfsblad. Helder en begrijpelijk geschreven en prettig om te lezen. Informatief, afgestemd op verschillende doelgroepen en steeds met iets extra’s. Kleine details die het verschil maken tussen gortdroge informatie of een feest om te lezen.

In deze tweedaagse training gaan we aan de slag met verschillende schrijfoefeningen, -technieken en -opdrachten. We hebben het ook over marketing, imago en beeldvorming, en hoe je die kunt beïnvloeden. Je krijgt feedback op je eigen werk en goed inzicht in je eigen kwaliteiten. Een intensieve training die het beste uit jezelf naar boven haalt!

Groep – min 6, max 12

Duur – 2 hele dagen

Incl. koffie, thee en lunch

Na de training kun je bij ons een individueel traject volgen. In overleg en naar eigen wens samen te stellen.



Creatief schrijven

Creatief schrijven klinkt als: lekker even helemaal losgaan! Maar wie ooit eens ’lekker losging’‚ weet hoe lastig het is om tegelijkertijd ook iets goeds op papier te krijgen. Juist daarom omarmen wij het kill-your-darlingsprincipe: schaven, snijden, schrappen tot je de essentie overhoudt. Om van daaruit het verhaal te boetseren met precies de juiste woorden. En niet meer.

Oefening baart kunst. Veel doen dus – een vaak gehoord devies – en dat is precies wat wij gaan doen in deze driedaagse training. Wij zetten je aan het werk met soms hilarische opdrachten, eyeopeners, gerichte training en heel veel aan de praktijk ontleende oefeningen. Je krijgt feedback op je eigen werk en we komen daar aan het eind van de training op terug. Een training boordevol energie en met een maximaal resultaat!

Groep – min 6, max 12

Duur – 3 dagdelen

Incl. koffie en thee

Na de training kun je bij ons een individueel traject volgen. In overleg en naar eigen wens samen te stellen.



Training Taalvaudjes

Op dag 1 besteden we aandacht aan de bekendste vileine valkuilen van de Nederlandse taal en veelgemaakte spellings- en constructiefouten. We gieten dat in een leuke vorm dus wees gerust: we gaan niet de hele dag regeltjes uitleggen! In de middag maken we een begin met het trainen van verschillende schrijfstijlen en -technieken zoals snelschrijven, hetzelfde zeggen in allerlei varianten en het intussen beruchte kill-your-darlingsprincipe.

Op dag 2 gaan we dit verfijnen aan de hand van een aantal kleine opdrachten die je thuis gedaan en bij ons ingeleverd hebt. We gaan uit van datgene waar je goed in bent (wij hebben daar dan al een goed beeld van), maar commentaar krijg je natuurlijk ook. Heb je hierna helemaal de smaak te pakken, dan begeleiden we je verder in een e-learning traject waarin jouw eigen werk centraal staat.

Groep – max 12

Duur – 2 hele dagen

Incl. koffie, thee en lunch



Schrijven voor internet/intranet

Eindelijk eens eruit springen op social media, maar niet weten hoe? Geen idee hoe je een blog ook zakelijk inzet? Hoe je Facebook en Twitter effectief gebruikt? Of hoe je eindelijk gelezen wordt via intranet? En hoe is het eigenlijk met de website? Op al deze en vele andere vragen krijg je uitgebreide en praktische antwoorden. Na afloop van deze training ben je in staat pakkende teksten te schrijven voor de PR-kanalen die je gebruikt. Zelfs in 140 Twittertekens.

Groep – min 6, max 8

Duur – 3 dagdelen

Incl. koffie en thee



Persberichten schrijven

Een goed persbericht betekent gratis promotie voor jou, je bedrijf, of de organisatie waar je werkt. Maar hoe doe je dat! Een persbericht moet opvallend, boeiend en informatief zijn zodat het wordt overgenomen. Het liefst zonder aanpassingen door de redactie. En in het mooiste geval zorgt het voor een interview. In onze training leren we je de standaardregels voor een persbericht (opbouw en soort tekst) en ook hoe je een persbericht moet promoten. Of juist heel selectief moet verspreiden.

Groep – min 6, max 8

Duur – 2 dagdelen

Incl. koffie en thee


Nieuwsgierig geworden? Bel of stuur een bericht en informeer naar de mogelijkheden.

naar boven