Communicatie

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: gaat het ergens mis tussen mensen onderling, dan is een gebrekkige communicatie in negen van de tien gevallen de boosdoener. Dan gaat het niet alleen over de directe communicatie via mail, chatdienst of telefoon, maar ook over de boodschap die je onbewust overbrengt. Het gaat erom de ruis weg te halen uit de communicatie. Ervoor te zorgen dat je feitelijke boodschap precies hetzelfde vertelt als wat je uitstraalt.

Een serie workshops en trainingen die dieper ingaat op dit thema. Ze belichten elk vanuit een andere invalshoek hoe je aan de slag kunt met uitstraling, presentatie, imago, of met een mooi woord: branding.

Niet wat je zoekt? Kijk dan eens bij SchrijftrainingenJournalistiek of Ondernemen


Workshop LinkedIn-profiel

Of je nu ondernemer bent of op zoek naar een nieuwe baan, LinkedIn is een belangrijk zakelijk podium om de aandacht te vestigen op jou en de dingen waar je goed in bent. Maar een goed LinkedIn-profiel is heel wat meer dan een digitaal visitekaartje met je naam en een telefoonnummer. Je verhaal moet blijven hangen, maar hoe doe je dat? In één dagdeel leiden wij je langs alle aspecten die van belang zijn bij het opbouwen van een goed LinkedIn-profiel.

Wat is de essentie, hoe breng je die het beste in beeld, hoe vertaal je dat naar een pakkende tekst en hoe zet je foto’s of andere beelden van je werk erop? Een workshop boordevol praktische informatie, eyeopeners, do’s en don’ts. Heb je al een LinkedIn-profiel? Ook dan mag je deze workshop absoluut niet missen, want het kan altijd (stukken) beter. De workshop vormt bovendien een uitstekende opmaat voor het vervolg tijdens de tweedaagse training.

Groep – min 6, max 8

Duur – 1 dagdeel

Incl. koffie en thee

Na de workshop kun je bij ons een individueel traject volgen. We bespreken in drie sessies je huidige profiel en je droomprofiel. We helpen je met het schrijven of verbeteren van de teksten en het zoeken van de juiste beelden bij jouw woorden.



Training LinkedIn-profiel

In deze training leer je hoe je je persoonlijke profiel op LinkedIn kunt verbeteren en aanpassen. Zowel tekstueel als qua vormgeving (bijvoorbeeld door foto’s te gebruiken). We analyseren je huidige profiel en doen suggesties voor verbetering. Daarna ga je praktisch aan de slag en helpen we je bij het schrijfwerk en de technische details. Dag één beslaat 1 dagdeel. Dag twee beslaat 2 dagdelen met een lunchpauze.

Groep – min 6, max 8

Duur – 3 dagdelen

Incl. koffie, thee en lunch



Pitchen en Presentatietraining

Hoe pitch ik mijn bedrijf in twee minuten? Hoe zorg ik dat ik na een netwerkbijeenkomst word gebeld? En hoe kom ik eigenlijk over tijdens bedrijfspresentaties? Spreken voor publiek is nu eenmaal iets anders dan bijvoorbeeld een afdelingsvergadering voorzitten. Een goede presentatie bezorgt je snel klanten. Een slechte doet precies het omgekeerde.

Tijdens deze training gaan we allereerst aan het werk met jouw pitch en laten we zien hoe je deze basis‚ want dat moet een pitch zijn‚ ombouwt naar een goede presentatie. En die zou er nog wel eens heel anders uit kunnen zien dan je nu denkt. In onze trainingen leer je bijvoorbeeld ook te werken met beelden (foto‚ video) om je boodschap over te brengen. Tijdens het laatste dagdeel houd je je eigen presentatie voor het oog van de camera en krijg je daarop feedback. De opname krijg je mee naar huis.

Groep – min 6, max 8

Duur – 3 dagdelen

Incl. koffie en thee



Schrijven voor digitale media

Eindelijk eens eruit springen op social media, maar niet weten hoe? Geen idee hoe je een blog ook zakelijk inzet? Hoe je Facebook en Twitter effectief gebruikt? Of hoe je eindelijk gelezen wordt via intranet? En hoe is het eigenlijk met de website? Op al deze en vele andere vragen krijg je uitgebreide en praktische antwoorden. Na afloop van deze training ben je in staat pakkende teksten te schrijven voor de PR-kanalen die je gebruikt. Zelfs in 140 Twittertekens.

Groep: min 6, max 8

Duur: 3 dagdelen

Incl. koffie en thee



Interviewen (beter interviewen)

Interviewen: het is een vak apart. Waarom krijgt de één kromme tenen van Rutger Castricum van Pownews en vindt de ander hem geweldig? Het is heel persoonlijk, maar een goed interview krijgt informatie los, hoe dan ook. In deze training leren we je hoe je dat het beste kunt aanpakken, afhankelijk van wie je tegenover je hebt. Op dag 1 halen we de voornaamste interviewtechnieken nog even op. Ook oefenen we ermee in simulaties om ze goed in de vingers te krijgen voor dag 2, want dan maken we het moeilijker.

Dag 2 gaat met een aantal simulaties de diepte in. We leren je specialistische technieken als het ophalen van feiten of meningen (met name van belang bij onwillige gesprekspartners of gevoelige onderwerpen). Ook komen positievragen (gerelateerd aan macht en status van de geïnterviewde) aan de orde en de vraag ‚ wie heeft wie nodig (denk aan lekken of spinnen). En natuurlijk tegenvragen op verschillende niveaus en het ethische aspect van doorvragen: meegaan of toeslaan. Beide dagen geven we feedback aan de hand van opnames van de simulaties.

Groep – max 12

Duur – 2 hele dagen

Incl. koffie, thee en lunch

Deze training is ook – met een aantal kleine aanpassingen – zeer geschikt voor leidinggevenden, P&O’ers en HRM’ers. Denk aan voortgangs- en functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken, exitgesprekken. En ook voor leden van selectiecommissies kan deze training een waardevolle aanvulling zijn.



Hoe maak ik een goed bedrijfsprofiel?

Branding, het marketingtoverwoord, jezelf en je bedrijf in de markt zetten. Maar met een standaard bedrijfsprofiel ben je er nog niet. Hoe vaak moet je je boodschap herhalen voor de gaapfactor zijn intrede doet? En tegen wie dan? De meningen zijn verdeeld.

In drie dagdelen leer je alles wat je moet weten om zelf een bedrijfsprofiel te ontwerpen dat staat als een huis. We gebruiken hierbij ook voorbeelden van Nike, T-Mobile, en Coca-Cola ter inspiratie. Want hoe groot ze ook zijn, ook hun boodschap past in een paar woorden.

Groep – min 6, max 8

Duur – 3 dagdelen

Incl. koffie en thee


Nieuwsgierig geworden? Bel of stuur een bericht en informeer naar de mogelijkheden.

naar boven